Femtio år efter den sexuella revolutionen är det forfarande känsligt med sex i litteraturen. Vad kan man läsa i dag utan att skämmas? För ViLÄSER nr 4 2009
JEAN-JACQUES ROUSSEAU kallade dem ”böckerna man läser med bara en hand”. Rumsrena har de aldrig varit. Bara själva ordet ”porr” ångar av en sexistisk, unken och själslig låghet som ingen vettig människa vill förknippas med. I dagligt tal används porr nedsättande om allt ifrån förföriska bilder på mat, Dolce & Gabbana-reklam till tv-program i vilka människor frossar i känslor: vi talar om matporr, våldsporr och känsloporr.
Men den sexuella avbildningens konst är gammal som gatan. När Pompeji grävdes fram på 1800-talet stängde de chockade arkeologerna snabbt in alla erigerade penisar i en särskild sal dit inga barn, kvinnor eller någon från de lägre samhällsklasserna hade tillträde. Pornografi var enbart för män av högre rang.
För ett par år sedan sökte människor lika mycket på ”kärlek” som på ”porr” på internet enligt Google Trends. I dag görs dubbelt så många sökningar på ”porr”.
– Porren är mer närvarande än någonsin,på gott och ont, säger litteraturvetaren
Magnus Ullén, författare till boken Bara för dig. Porren genomsyrar vår
kultur i mycket högre grad än vad vi
tänker oss.
– Det kanske uppfattas som underligt
att tipsa om bra porr, men häng lite med
killar och tjejer i 20-åldern så får du se
vad de pratar om, säger Tomas Bergkvist,
på pr-byrån Studio Total i Malmö.
– Vi är definitivt på väg in i en trend av
synd. Det som gör porr stort är att det
till skillnad från sex får köpas, säljas och
marknadsföras, säger han.
Och bokmarknaden verkar ha plats
för allt fler aktörer. Bokförlaget Lind &
Co har startat Xstory som specialiserar
sig på erotisk skönlitteratur och
sexhandböcker; Vertigo Förlag satsar
på ”maximal njutning och skräck”; och
bokförlaget Harlequin, som funnits
sedan 1980-talet, ger numera ut böcker
med gott om utförliga sexskildringar.
MEN VAD ÄR PORR? Och vad är skillnaden
på pornografi och erotik?
D.H. Lawrence, författare till Lady
Chatterleys älskare, gillade inte alls
porr, han tyckte att den smutsade ned
och förolämpade den fina sexualiteten.
Så här skildrar Lawrence ett samlag i
sin bok:
”Och hon skälvde åter när han oemotståndligt
trängde in i henne. Det kunde
ha varit en svärdstöt i hennes mjuka
öppna kropp, och det skulle varit döden.
Hon klängde intill honom i häftig olidlig
skräck. Men det blev en långsam
fridfull stöt, full av frid och mäktig
ursprunglig ömhet, sådan som skapade
världen i begynnelsen. Och hennes
skräck sjönk undan inom henne och hon
hängav sig åt friden, hon höll inte tillbaka.
Hon vågade ge sig själv, hela sig
själv, och sjunka i vågorna.”
Erotik? Pornografi? Litterär gestaltning
av närheten mellan två människor?
Vad D.H. Lawrence än tyckte
om porr så har hans litterära sexskildringar
gått till historien som ganska
pornografiska och man kan tänka sig att
de kan ha använts i upphetsande syfte
när det begav sig.
I Rum 306 av Anna Helena Falk låter
det så här:
”Det ryckte till mellan benen på
honom. Hon stod så tätt inpå honom att
hon kände mot sitt eget kön hur hans kuk
spratt som en fisk vaknar ur sin dåsiga
syrefattiga tillvaro strax under vattenytan,
en fisk som alltför länge undertryckt
sin hunger.”
Vad är detta? Porr eller erotik?
”Knulla på bara – herre Gud, om jag
vetat att det var så skönt, o hur härlig
kuken är – och hur han kan knulla-åhoj-
o, o-nu-nu-nu”
Porr? Här har vi knappast någon
gestaltning alls, bara rena utrop. Exemplet
kommer från klassikern Josefine
Mutzenbacher av österrikaren Felix
Salten, författaren som även skrev
Bambi.
MEN VAD EXAKT är skillnaden mellan
porr och erotik? Är det bara ljussättningen,
som den amerikanska porraktrisen
Gloria Leonard lär ha sagt?
Eller är erotiken porrens finare kusin?
Och om porren är Lidl, är då erotiken
Östermalms saluhall?
Vad säger du Magnus Ullén – är erotiken
porrens finare kusin?
– Nej, porren och erotiken är inte kusiner,
de tillhör olika arter och fyller olika
funktioner. Ofta används ordet ”erotisk”
som en eufemism för ”pornografisk”, det
går igen i påståendet som att ”det som är
erotik för en kan vara pornografi för en
annan”. Ordet ”erotik” används oftast för
de sexskildringar man själv gillar eller
accepterar. ”Porr” kallar folk det som de
själva tycker är förkastligt.
Så erotik är inte porr med bättre ljussättning?
– Nej, det är en slapp användning. Jag
tror att vi njuter av helt olika saker i en
erotisk och en pornografisk text. Det
erotiska scenariot bär på möjligheten
till någonting annat, det är det som är
charmen. Vi kan alla föreställa oss vart
handlingen är på väg, men det görs
aldrig klart. Vi får själva fantisera. Det
är alltså själva möjligheten vi njuter av i
en erotisk text.
Och i porren?
– I porren är det tvärtom. Den visar
upp allt, genast.
MÅNGA BERÖMDA författare har varit
duktiga samlagsskildrare (James Joyce,
Thomas Pynchon med flera) utan att
deras verk har gått till historien som
pornografiska. Berättelser som vinner
vårt långsiktiga intresse bygger nämligen
på frågan: hur ska det gå? En bra
story tvingar oss att skjuta upp vår
iver, lär oss tålamod, väcker vår fantasi.
Pornografin upprättar ett annat slags
kontrakt med läsaren, den verkar i nuet.
Trovärdig gestaltning?
Helt ovidkommande.
Intrig?
Vem bryr sig?
Bakomliggande motiv?
Skulle inte tro det. Här handlar det om
allt genast.
– Man kan säga att den pornografiska
texten förverkligar den möjlighet som
den erotiska texten kittlar oss med. I
porren avslöjas ”hemligheten” på en
gång, och sedan visar den upp den igen
och igen. Det är därför den är så tråkig,
säger Magnus Ullén.
BOKFÖRLAGET HARLEQUIN har den
största utgivningen av erotisk litteratur
i Sverige. De kallar den hetero chicklit
med fokus på kvinnan.
– Vi säljer på det erotiska, men våra
böcker är inte pornografiska, snarare
sensuella säger Ewa Högberg, redaktionschef.
Om någon ”brinner efter fitta” i en
Gunnar Blå-roman och det ”bultar mellan benen” i en bok från Lind & Co så ”hettar
det i kroppen” i en Harlequinroman. Men
sexakten i en Harlequin skildras mer
utförligt och ingående jämfört med förr.
– Om scenen klipptes vid sovrumsdörren
på 1980-talet, skildras i dag hela
sexualakten, men helt utan könsord,
säger Ewa Högberg.
Populärkultur, tv-serier som Sex and
the City och chicklit-trenden kan ha
bidragit till att göra explicita sexskildringar
mer rumsrena.
– Det är mer okej i dag att gilla erotisk
litteratur än för tio år sedan, säger
Bokhoran Helena Dahlgren.
– Fast chicklit-hjältinnan är nog mer
som den pryda Charlotte än den sexuellt
utlevande Samantha, om man ska ta Sex
and the City som exempel, säger hon.
I HÖSTAS KOM I ALLA FALL den första
svenska feministiska porrfilmen Dirty
Diaries, i vilken mobiltelefoner lär spela
en central roll. Eftersom feminismen
en gång i tiden var med om att skuffa ut
pornografin ur det offentliga rummet
kanske den inte bör vara alltför silikonbystad
och skötesrakad om den ska
lyckas ta sig in igen. Enligt filmaren Mia
Engberg kommer den som vill använda
Dirty Diaries som underlag för onani att
bli grymt besviken.
Etnologen Karl-Olov Arnstberg har
skrivit att han inte kan bestämma sig för
om förmågan att sexuellt tända indirekt
genom att ta del av porr gör oss överlägsna
djuren eller bara ”osedvanligt
korkade”.
Har du någon kommentar till det,
Magnus Ullén?
– Överlägsna skulle jag inte säga, men
han har en poäng i att det är det som
skiljer oss från djuren – det är ju för att
vi har ett språk som vi kan tända genom
att tänka. Så det är inte korkat att bli
upphetsad indirekt, det är bara mänskligt.